Poweziegerinkel: wie maakt het tofste sms-gedicht?

30-45 min

2

ind.

Activiteit

Wie maakt het tofste sms-gedicht?

Wat

korte gedichten schrijven die per sms verstuurd kunnen worden

Materiaal

 

Verloop

STAP 1: voorbereiding

  • De deelnemers bekijken enkele sms-gedichten. Ze beschrijven kort wat typisch is voor een sms-gedicht.  Ze sommen enkele woorden op die zij gebruiken in een sms'je.
STAP 2: uitvoering
  • De deelnemers schrijven zelf een sms-gedicht .
  • De sms-gedichten worden voorgelezen en opgehangen in de klas.
     

Varianten

  • Als instap kan er een gesprek gehouden worden over de boodschappen die de deelnemers per sms versturen. Waarom verstuur je sms'jes? Wat vertel je daarin?
  • Verkiezing van het mooiste sms-gedicht. Dat wordt naar iedereen uit de groep verstuurd.
  • Schrijf stap voor stap uit hoe de deelnemers aan het werk moeten gaan, zodat het gemakkelijker te volgen is. Geef voldoende voorbeelden. (B-stroom)
     

Bron

Extra info

De 160 is een nieuwe dichtvorm, gebaseerd op het sms-format. Elk gedicht bestaat uit exact 160 tekens, inclusief spaties het maximaal aantal tekens van een sms'je. De 160 is de 21e-eeuwse haiku: compact, dwingend, rigide, vormvast: een poëtsche dwangbuis.

Aan de hand van volgende stappen moeten de deelnemers vlot een sms-gedicht kunnen schrijven.
 

  • Schrijf eens een gedicht met behulp van cijfers en letters/woorden. 
  • Maak een lijstje: Schrijf de getallen 0 t/m 12 onder elkaar.
  • Spreek eerst de getallen (in de taal waarin je wilt dichten) uit.
    EN/OF
  • Schrijf eerst de getallen 0 t/m 12 als woorden uit, dus b.v. 2: two/zwei/deux.
  • Bedenk en zoek, met behulp van een woordenboek, zoveel mogelijk woorden waarin een getal als woord of lettergreep voorkomt.
  • Schrijf vervolgens die woorden op je lijstje achter het getal dat erin voorkomt.
    Let op: De uitspraak van de getallen hoeft niet altijd gelijk te zijn aan de schrijfwijze, b.v.
    In het Engels: me2, 4you, gr8
    In het Duits: 6laden, 8ung
    In het Frans: 12ment, parf1
  • Bedenk eventueel een thema voor je gedicht. Het zou heel mooi zijn als je gedicht ook nog een betekenis heeft, maar een nonsensgedicht mag natuurlijk ook.
  • Maak vervolgens met behulp van zoveel mogelijk cijferwoorden een aantal dichtregels. Probeer regels te schrijven die bestaan uit een combinatie van gewone én cijferwoorden.
     

Illustratie

Een dichter in de klas die af en toe eens letterlijk binnen komt piepen? Een dichter mee op reis die je af en toe eens met een kort en speels gedicht verrast? Een dichter ‘in the pocket’ om af en toe eens poëtisch met uit de zak te komen? Een dichter bij de hand, in huis (een huisdichter dus), voor onderweg of tijdens saaie momenten? Het kan allemaal met een sms-gedicht…

www.smsgedicht.net

Lesonderwerp

sms-taal

Lesfase

einde van de les

Eindtermen/Ontwikkelingsdoelen

Basisonderwijs-LOBasisonderwijs-LOSecundair Onderwijs A-stroomSecundair Onderwijs B-Stroom
NederlandsMuzische vormingNederlandsNederlands
SO-A 15
SO-A 16
SO-A 17
SO-A 19
SO-B 25
SO-B 26

Terug naar de lijst

Afprinten (PDF)